Завдяки
«вишці Бойка» вдалось дізнатись, що використання пафосного вертольота
Agusta, яким вже другий рік за кошти держбюджету літає Віктор Янукович,
коштує щонайменше 16 мільйонів на рік. І це лише одного з двох
президентських гвинтокрилів.
Усі знають, що президент літає недешевим
вертольотом Agusta AW139. Багато хто чув, що минулого року
Держуправління справами президента орендувала цей вертоліт у фірми,
близької до сім’ї Януковича, за 7,50 млн грн. Цього року вартість оренди вже двох італійських гвинтокрилів коштує 6,50 млн грн.,
однак тендер провели значно пізніше, а відтак орендна плата йде за
меншу кількість місяців. Можливо хтось запам’ятав, що цього року ДУСя
також виділила на вертолітні польоти президента 18,31 млн грн. Однак і в цьому випадку немає ясності, скільки коштує народу Agusta, оскільки в авіапарку ДУСі є ще й два вертольоти Мі-8МТВ-1.
Порівняльну базу подарував «Чорноморнафтогаз», який продовжує відкривати таємниці «вишки Бойка».
Рік тому «нафтогазівці», виправдовуючи
зростання ціни бурової установки з $250 млн у виробника до $400 млн в
Україні, клялись, що «дельта» пояснюється якимсь додатковим обладнанням.
У тому числі й вертольотами, яких в специфікації закупівлі насправді не
було.
Це викликало неабиякий скандал. Дійшло
до того, що взимку британська фірма-продавець «Highway investment
processing LLP» почала процедуру самоліквідації. Однак англійська
прокуратура зупинила самознищення
«прокладки» для провадження слідчих дій. Це змусило «Нафтогаз» і
Міненерго шукати прикриття. Знайшли підмогу у вигляді листа від
американської фірми «Halliburton», яка підтверджувала, що майже $400
мільйонів – це нормальна ціна за СПБУ «Петро Годованець», яку на той час
уже всі знали як «вишку Бойко». Разом з тим, виправдального листа від
янкі треба було підкріплювати якимись аргументами. Тому мусили з’явитись
анонсовані вертольоти, які за твердженням «Чорноморнафтогазу» були
прописані в якихось таємних додатках IV-V до Контракту № 221 від
29.03.2011.
З’явився один. Поки що. Другий чекають колись потім.
Те, що з’явився перший вертоліт
стало відомо з тендеру на його страхування. До речі, це теж симпатична
історія, як енергетична вертикаль Юрія Бойка прямим текстом послала
угрупування Ріната Ахметова. Його страхова компанія «АСКА»
вирішила втрутитись в страховий тендер «ЧНФ», запропонувавши
застрахувати вертоліт за 2,5 млн грн. на рік, тоді як «Київський
страховий дім» та «Гарант-Система» хотіли понад 4 млн грн., що за
даними «Наших Грошей» якраз і потрапляло в заплановану
«Чорноморнафтогазом» суму 4,5 млн грн. З донецьким «бєзпрєдєлом»
поборолись традиційно: ахметівську фірму викинули з тендеру через
відсутність «інформації про загальний стаж роботи на ринку страхових
послуг» та інші претензії такого ж роду.
За
цими розборками спливав час. Тим часом установка приплила в Україну, до
неї треба літати вертольотом, йому потрібна страховка. Відтак з
«Гарант-сервісом» уклали угоду на тримісячну страховку вартістю 630 тис
грн. (це близько 2,5 млн грн. на рік, як і пропонували знешкоджені
«ахметівці»).
І саме з документів страхових
тендерів ми зібрали докупи дані про вартість президентського
вертольоту. Річ у тім, що «Чорноморнафтогаз» обзавівся не абичим, а
вертольотом Аgusta АW139. Апарат саме цієї марки обслуговує і Віктора
Януковича.
Звісно, ми в жодному випадку не
припускаємо, що Юрій Бойко дозволив би рядовим буровикам гайсати в море
вертольотом з коштовним шкіряним салоном, плазмовими телевізорами,
аудіосистемою та клімат-контролем, як у Лідера. Тому будемо вважати, що
ціна на «нафтогазівську» Аgusta для пролетаріату менша від
президентської версії.
Отже 12-місний шеститонний дводвигунний
Аgusta АW139, який може літати навіть за відмови одного з двигунів,
коштував «Чорноморнафтогазу» $13,4 млн. Примітний факт, ціну вертольоту
визначили лише в квітні 2012 року додатковою угодою до контракту річної
давності, коли літальний апарат терміново знадобився в Україні як наочне
уособлення Додаткового-Обладання-Яке-Має-Все-Пояснити.
Беремо ціни на обслуговування вертольоту
«Чорноморнафтогазу» за базові. Від себе додамо ринкову вартість
авіаційного палива близько 14 грн./л та розхід палива вертольота Аgusta
АW139 у розмірі 280 л на годину.
Підтримання льотної придатності вертольота |
0,5 млн грн. на місяць |
Вартість однієї льотної години без врахування пального |
10,8 тис грн. |
Вартість палива на одну годину польоту |
4 тис грн. |
Один вертольотовиліт (злет і посадка) |
2 тис грн. |
Припустимо,
що Янукович раз на три дні підіймається в повітря вертольотом на
годину. Відстань від Міжгір’я до вул. Банкова в Києві – 20 км по
прямій, яку такий вертоліт може подолати за чотири хвилини на швидкості
300 км/год. Від Межигір’я до аеропорту «Бориспіль» – 59 км, або 10
хвилин льоту.
При десяти годинних вильотах місячні
видатки на Аgusta становлять: 500 000 (обслуговування) + 108 000
(льотний час без пального) + 40 000 (пальне) + 40 000 (двадцять
вертольотовилітів при десяти польотах туди і назад) + 625 000 (місячна
оренда в цінах 2011 р.) = 1 313 000 грн.
Це майже 16 млн грн. на рік. За один з двох вертольотів президента. З наших кишень.
Хоча для Януковича це дрібниці. Адже він
записав у своїй декларації про доходи письменницький гонорар від
донецького видавництва у розмірі 16 мільйонів. У тій же декларації
Янукович повідомив про свій єдиний благодійний внесок за весь 2011 рік –
120 тисяч гривень дитячому будинку «Багатодітна сімя Михайла Жара». Це в
140 разів менше від гонорару. І від вартості вертолітних трансферів
президента.
Юрій Ніколов, «Наші Гроші»
|