З
півсотні мільярдів, виділених державою на підготовку до Євро-2012,
кожна п’ята гривня пройшла через рахунки донецьких шляхобудівельників
«Альткому». Розглянемо це в контексті заяв самої фірми та Бориса
Колеснікова про непричетність один до одного.
Днями уряд вчергове підняв вартість
Євро-2012 для кишень пересічних українців. Докинувши півтора мільярда,
Кабмін вийшов на 109 мільярдів гривень, половину з яких склали
безпосередньо кошти держбюджету. Ще чотири мільярди лягли на місцеві
бюджети, і 51 млрд грн. прогнозувався з загадкових «інших джерел». Це
кошти інвесторів, які мали б вкладатись в окремі об’єкти на зразок
готелів. Тут достовірних даних щодо фактового інвестування немає і
мабуть ніколи не буде.
Ми вирішили перевірити долю державних 54
мільярдів, перелопативши «Вісник державних закупівель» вздовж і
впоперек, починаючи з весни 2008 року, коли «ВДЗ» взагалі з’явився на
білий світ, а Україна з Польщею отримали право на Євро.
Наші підрахунки показали, що
найкрутішим, найдовіренішим, найулюбленішим підрядником уряду є донецька
група компаній «Альтком». Вона вже отримала єврофутбольні підряди на
суму 10,7 млрд грн. Тобто кожна п’ята гривня, виділена державою на
Євро-2012, пішла на рахунки «Альткому». Жодна інша компанія не
мала в відомстві профільного віце-прем’єра Бориса Колеснікова навіть
приблизно схожої вдачі. Хоча і Колесніков, і «Альтком» намагались робити
вигляд про повну відсутність зв’язків між ними.
«У мене немає і ніколи не буде
економічного інтересу [до придбання «Альткому»], хоча 7-8 років тому я
міг купити усі 100% «Альткому». Мені не цікаві компанії, які залежать
від держзамовлень, тому що сьогодні замовлення є, а завтра їх немає, а у
вас є зобов’язання перед трудовим колективом», – казав Колесніков.
«ФПГ «Альтком» не имеет никакого
отношения к правительству или отдельным министерствам. Среди ее
учредителей нет государственных служащих и их родственников. У компании
отсутствуют высокие покровители в структурах власти, обеспечивающие ей
выгодные заказы… Учредителями и владельцами ФПГ «Альтком» являются
Александр Тисленко и Сергей Павличев. Никаких «тайных» акционеров,
«спрятанных» за «оффшорными» фирмами не существует. Некоторые компании
группы имеют иностранных учредителей, но данный факт не противоречит
действующему законодательству Украины и свидетельствует о постепенной
интеграции украинского бизнеса в мировую экономику», – повідомляв «Альтком».
Безумовно, наявність в структурі власності української фірми віргінських офшорів і британської фірми, директором якої є кіпрська вчителька йоги,
свідчить про «інтеграцію до світової економіки». Так. Але, здається, це
більше свідчить про небажання «Альткому» світити своїх справжніх
власників.
Разом з тим, є цілком законні дані про
зв’язок Олександра Тісленка з безпосереднім бізнес-партнером Бориса
Колеснікова – В’ячеславом Ляшком.
«Крім "Альткому”, Тісленко також є
співзасновником такого собі донецького ТОВ "Сучасна інфраструктура”. Ця
фірма займається виробництвом продуктів нафтопереробки. Разом з
Тісленком нею володіють Владислав Григорович Гельзiн та В’ячеслав
Михайлович Ляшко… Він є сином донецького бізнесмена Михайла Ляшка. Саме
В’ячеслав Ляшко разом з Колесніковим та іншими його партнерами володіє
частиною товарних знаків, що використовуються головним промисловим
активом віце-прем’єра – кондитерською компанією "Конті”», – пише «Економічна правда».
Також видання нагадує, що Іван Шакуров,
гендиректор ЗАТ «Укрінвест», власниками якого є безпосередньо Колесніков
і його дружина, свого часу мав долю в фірмі «АК Інжинірінг». Ця фірма
після призначення Колеснікова віце-премєром стала одним з генпідрядників
реконструкції київських НСК «Олімпійський» (отримала підряди на 993 млн
грн.) та Палацу спорту (92 млн грн.). Однак коли скандальний факт про
зв’язок «АК Інжинірінгу» і Колеснікова став відомий, то Шакуров заднім
числом повідомив, що нібито продав свою долю в фірмі саме напередодні
кар’єрного ривка Колеснікова.
Однак повернімось до наших «Альткомів».
Різні компанії з цієї групи, починаючи з квітня 2008 року, виграли
близько півтора сотень державних тендерів на 11,2 млрд грн. З цієї суми
10,7 млрд грн. становили саме «єврофутбольні» підряди. Ось переможний
поступ «Альткому» в динаміці:
Рік |
Сума державних підрядів, млн. грн |
2008 (з квітня) |
247,94 |
2009 |
1 075,23 |
2010 |
2 479,55 |
2011 |
6 979,80 |
2012 (чотири місяці) |
2 028,89 |
Всього |
11 213,53 |
Цей графік дуже дисонує з заявою «Альткому», в якій він «розвінчував міфи»
про себе, натякав на переслідування в законному порядку журналістів за
публікацію брехливої інформації і генерував власні міфи. Ось ще одна
теза з заяви «Альткому»:
«У компании нет политических
союзников и соперников, поэтому она выигрывала тендеры и при
правительстве Юлии Тимошенко, и при Кабинете Министров Николая Азарова.
Смена власти не отражается на работе компании».
При уряді Тимошенко «Альтком» не мав
жодного значного підряду по темі Євро-2012, заробляючи лише на ремонтах
доріг в кількох не футбольних областях. Першою ластівкою став
контракт на будівництво дороги Львів-Краковець, укладений восени 2010
року, тобто після призначення Колеснікова віце-премєром. Будівництво
дороги довжиною 84,4 км було оцінено в 1,42 млрд грн., або майже 17
мільйонів за один кілометр.
Після цього «карта і пішла». Львівський
аеропорт – 3,4 млрд грн «Альткому». Донецький аеропорт – 3,3 млрд грн
«Альткому». Будівництво та ремонт кількох доріг в Донецьку та області –
2,9 млрд грн «Альткому».
Звісно, жодних даних про розподіл цих
грошей між офіційними власниками «Альткому» і загадковими власниками
віргінських офшорів немає. Але, думається, що ображених там немає: такої
кількості грошей вистачить на всіх. Тим паче, що ще не вечір. Попереду ж
чемпіонат Європи з баскетболу-2015, Олімпіада-2022…
Юрій Ніколов, «Наші Гроші»
|